Czym jest kontrola trakcji ASR i jak działa ten system?

Zima to okres śliskich, oblodzonych i ośnieżonych nawierzchni dróg. Takie warunki sprzyjają utracie przyczepności co prowadzi do poważnych wypadków drogowych. Na szczęście we współczesnych pojazdach producenci wprowadzili innowacyjne rozwiązania w zakresie poprawienia bezpieczeństwa jazdy po takich drogach. Do ich grona można zaliczyć między innymi system ASR odpowiedzialny za kontrolę trakcji.

Kontrola trakcji ASR – co to takiego?

ASR, czyli system kontroli trakcji to technologia zaliczana do grona rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo czynne, czyli gwarantujące ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku. Pierwsze systemy tego rodzaju powstały w latach 80-tych XX wieku.

System ASR, obok rozwiązań, takich jak ABS czy też ESP to jedna z najpopularniejszych technologii chroniących przed poślizgami. Zwykle określenie ASR jest stosowane w autach niemieckich, ale można też spotkać się ze skrótami TCS albo DTC w zależności od używanej nazwy w danym języku.

Podstawowym zadaniem systemu kontroli trakcji jest zmniejszenie uślizgu kół na osi napędowej podczas przyspieszania. System ten chroni przed buksowaniem w czasie ruszania i umożliwia jak najlepsze wykorzystanie trakcji. Pozwala to na dynamiczne włączanie się do ruchu i ruszanie z miejsca bez ryzyka utracenia przyczepności do jezdni. Poza tym system taki pozwala zaoszczędzić opony, które nie będą ulegały zużyciu w wyniku uślizgu.

System tego rodzaju aktywuje się w momencie ruszania z miejsca oraz podczas jazdy z prędkością do mniej więcej 40 km/h. W niektórych pojazdach może również działać podczas pokonywania zakrętów lub przejeżdżania przez kałuże.

System ASR, a ESP

Wiele osób myli system ASR z innym systemem chroniącym przed poślizgami, jakim jest ESP (ECS). W rzeczywistości jest to jednak system odpowiedzialny za stabilizację toru jazdy, a jego aktywacja następuje w momencie, gdy auto łapie poślizg na zakręcie w wyniku nadsterowności lub podsterowności.

Warto jednak dodać, że systemy te współpracują ze sobą. ESP po wykryciu zagrożenia zaczyna kontrolować ASR i ABS stosując podobne środki ochronne, takie jak przyhamowanie kół, przymknięcie przepustnicy albo opóźnienie zapłonu.

Działanie systemu kontroli trakcji

Czujniki ABS są elementami odpowiedzialnymi za wykrycie uślizgu kół. Dzięki nim system ASR dokonuje korekty prędkości kół i chroni przed buksowaniem. System ten potrafi zrobić to na kilka sposobów:

  • Najprostszą, ale niezbyt komfortową metodą jest przyhamowanie jednej albo obu osi napędowych.
  • Drugi sposób to ograniczenie momentu obrotowego silnika. System nie działa na układ hamulcowy tylko wysyła sygnał do sterownika silnika, a ten z kolei przymyka przepustnicę, opóźnia zapłon albo ogranicza działanie wtrysków. Rozwiązanie to jest łagodniejsze i bardziej komfortowe w przeciwieństwie do użycia hamulców.
  • Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Odpowiada on za rozłożenie momentu obrotowego na oba koła osi napędowej w sposób równomierny.

Co zrobić po zaświeceniu się kontrolki ASR?

Zapalająca się kontrolka informuje o aktywacji systemu ASR. Odczuwalne będzie też bicie związane z przyhamowaniem kół. Taka informacja to ważny sygnał stanowiący dla kierowcy powiadomienie o trudnych warunkach na drodze wymagających ostrożności. Warto w takiej sytuacji ograniczyć prędkość i unikać gwałtownych manewrów.

Jeśli jednak kontrolka zapala się w czasie dobrych warunków pogodowych, gdy jazda nie jest nadmiernie agresywna to warto sprawdzić stan opon. Jeśli głębokość ich bieżnika jest mniejsza niż 3 mm (4 mm w oponach zimowych) lub jeśli ogumienie jest stare to należy rozważyć wymianę. Przyczyną problemów mogą być też zużyte amortyzatory.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *