Wymiana pojedynczych elementów lub całego zestawu sprzęgła wiąże się z koniecznością jego odpowietrzenia, ponieważ w przewodach, które zasilają wysprzęglik mogą pojawić się pęcherzyki powietrza. Zapowietrzenie sprzęgła może również wystąpić w czasie normalnego użytkowania pojazdu i doprowadzić do różnych zagrożeń oraz awarii. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat odpowietrzania sprzęgła.
Sprzęgło hydrauliczne – podstawowe informacje
W starszych pojazdach konstrukcja sprzęgła była o wiele prostsza, ponieważ sprzęgło działało dzięki linkom, które po wciśnięciu pedału uruchamiały siłownik odsuwając tarczę sprzęgła od koła zamachowego jednostki napędowej. Dzisiaj stosuje się układy hydrauliczne, które są dokładniejsze i lżejsze w obsłudze. W autach wykorzystywany jest więc wysprzęglik, czyli małe tłoczysko, które odciąga tarczę sprzęgła. Jest to element hydrauliczny zasilany płynem hamulcowym. W przypadku pojawienia się problemów z takim sprzęgłem, warto jest sprawdzić poziom i stan płynu hamulcowego.
Objawy zapowietrzonego sprzęgła
Istnieje kilka objawów świadczących o obecności powietrza w układzie hydraulicznym sprzęgła. Jednym z nich jest problem z wrzuceniem biegu pierwszego oraz wstecznego. Po pewnym czasie zwiększy się opór dźwigni zmiany biegów i pojawią się problemy z włączaniem kolejnych biegów.
Kolejnym objawem jest zbyt twardy lub najczęściej zbyt miękki pedał sprzęgła. Przy zmniejszonym oporze pedału pojawia się również problem z jego odbiciem. Sprzęgło nie chce w takim przypadku wracać do pozycji wyjściowej, a pedał może nawet całkowicie opaść. Objawy te świadczą o wycieku płynu lub awarii wysprzęglika.
Dlaczego sprzęgło ulega zapowietrzeniu?
Powietrze może dostać się do układu w czasie dokonywania różnych napraw i wymiany elementów albo całego sprzęgła. Przyczyną przedostawania się powietrza do układu hydraulicznego może być nieszczelność gumowych uszczelek, awaria wysprzęglika lub pompy. Powodem może być też niewłaściwie założenie przewodu hydraulicznego lub dolewanie płynu hamulcowego.
Nie należy zwlekać z odpowietrzaniem. Może to bowiem doprowadzić do sytuacji, w której biegi będą wrzucane na siłę, a to spowoduje uszkodzenie tarczy, kół zębatych skrzyni biegów, itp.
Etapy odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego
- Kontrola poziomu płynu hamulcowego i uzupełnienie go do odpowiedniego poziomu.
- Uniesienie przodu auta na lewarku i postawienie go na kobyłkach.
- Demontaż przedniego lewego koła.
- Demontaż osłon przeciwpyłowych odpowietrznika na wysprzęgliku i zacisku hamulcowym.
- Nałożenie kawałka przewodu na odpowietrznik tak, aby płyn hamulcowy swobodnie wypływał z układu. Warto użyć przewodu przezroczystego, przez który widać czy w układzie znajdują się pęcherzyki powietrza.
- Odkręcenie odpowietrznika przy zacisku hamulca. Druga osoba musi wcisnąć i przytrzymać pedał hamulca. Po wypełnieniu odpowietrznika płynem należy go zamknąć, a następnie można zwolnić pedał hamulca.
- Czynność należy powtarzać, aż w przewodzie zabraknie pęcherzyków powietrza. Jednocześnie należy cały czas pilnować poziomu płynu hamulcowego i uzupełniać go na bieżąco.
- Po wypełnieniu przewodu płynem, należy zatkać jego końcówkę palcem i nałożyć go na odpowietrznik. Po otwarciu dwóch odpowietrzników, druga osoba musi nacisnąć pedał hamulca. Płyn z przewodu trafi do instalacji sprzęgła, a pęcherzyki powietrza trafią do zbiorniczka wyrównawczego.
- Przed puszczeniem pedału hamulca, należy zakręcić odpowietrznik przy kole. Czynność trzeba powtarzać do momentu, w którym w zbiorniczku wyrównawczym nie będą widoczne żadne pęcherzyki powietrza.
- Należy zakręcić oba odpowietrzniki, zdjąć przewód z resztką płynu i założyć osłony gumowe. Po uzupełnieniu płynu hamulcowego, zbiorniczek należy zamknąć przy pomocy jego korka. Pedały hamulca i sprzęgła powinny pracować z pewnym oporem.