Holowanie pojazdu z automatyczną skrzynią biegów

Aktualnie wielu użytkowników pojazdów decyduje się na samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ przekładnie takie są bardzo sprawne i zapewniają wygodne prowadzenie samochodu. Oczywiście nawet najlepiej użytkowane i serwisowane samochody mogą ulec awarii. Jeśli pojawi się potrzeba holowania samochodu z automatem, wówczas należy pamiętać o kilku ważnych zasadach, ponieważ pojazdy takie holuje się inaczej niż auta z manualną skrzynią biegów.

Ogólne zasady i zalecenia fachowców mówią, że konieczne jest holowanie automatów na lawecie lub w sposób taki, aby koła osi napędowych nie stykały się z jezdnią. Nie zawsze jednak istnieje możliwość takiego transportu. W takim przypadku konieczne jest przestrzeganie kilku ważnych zasad.

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów bez lawety

W wyjątkowych przypadkach, gdy nie ma innej możliwości, holowanie automatu jest dozwolone, ale tylko na dystansie 50 kilometrów przestrzegając zasad bezpieczeństwa i ostrożności. Jednostka napędowa holowanego auta powinna być włączona, aby pompa skutecznie smarowała skrzynię olejem. Należy pamiętać o ustawieniu biegu na pozycji neutralnej oznaczonej literą N.

Holując automat istotne jest zwrócenie uwagi nie tylko na dystans 50 km, ale również na maksymalną dozwoloną prędkość na poziomie 40 km/h. Nie wolno używać świateł awaryjnych, ponieważ holowany pojazd musi mieć możliwość sygnalizacji skrętu i zmiany kierunku ruchu. Konieczne jest jednak włączenie świateł mijania i postępowanie zgodnie z zasadami holowania pojazdów.

Holowanie z motylem holowniczym lub na lawecie

Motyl holowniczy to bardzo dobre narzędzie pozwalające na uniesienie osi napędowej auta co pozwoli uniknąć uszkodzenia skrzyni. Auto posiadające napęd na cztery koła należy przełączyć na napęd na jedną oś, która będzie uniesiona. Jeśli takie przełączenie jest niemożliwe, wówczas jedynym sposobem holowania jest skorzystanie z lawety.