W jednostkach napędowych wtryskiwacze są komponentami mającymi na celu dostarczanie paliwa do silnika w ilości obliczonej dokładnie przez sterownik. Elementy takie odpowiadają więc za bardzo precyzyjne działanie. Ewentualne uszkodzenia lub zużycie wpływają więc niekorzystnie na pracę silnika.
Typy paliw i ich wpływ na wtryskiwacze
Wiele wtryskiwaczy nadaje się do regeneracji (oferowanej przez różne firmy, takie jak https://regeneracja-wtryskiwaczy.eu). Problemem w takich elementach są wadliwe końcówki. Wywołują one spadek mocy silnika i powodują charakterystyczne kopcenie. Dodatkowo wady wtrysków mogą doprowadzić do uszkodzenia zaworków.
Na rynku istnieją cztery podstawowe rodzaje olejów napędowych:
- uszlachetniony,
- standardowy,
- biodiesel,
- premium.
Nieciekawą sytuacją jest to, że na wielu stacjach paliw w Polsce, jakość paliw jest bardzo niska, a nawet mogą one nie spełniać obowiązujących norm. W związku z tym dobrze jest odwiedzać sprawdzone stacje i tankować paliwa premium. Wybór paliw gorszej jakości, z niepewnych miejsc powoduje ryzyko awarii rozpylacza lub zaworka. Wtryskiwacze mogą też zostać uszkodzone przez nadmiar wody w niskiej jakości paliwach.
Skrajnie nieodpowiedzialna jest też jazda na oleju opałowym oraz pozostałych substancjach tego typu. Taki olej zawiera benzol sprawiający, że paliwo charakteryzuje się gorszym smarowaniem. Razem z siarką, taki składnik powoduje powstawanie pyłku krzemionkowego prowadzącego do silnego tarcia i uszkodzenia sekcji tłoczących w pompie. Rezultatem jest spadek mocy jednostki napędowej, a nawet jej całkowite zatrzymanie.
Co zrobić gdy wtryskiwacze ulegną uszkodzeniu?
W wielu przypadkach rozwiązaniem problemu jest regulacja, regeneracja i czyszczenie wtryskiwaczy. Gdy dojdzie jednak do poważnych, nieodwracalnych uszkodzeń, jedyną opcją jest wymiana wtrysków na nowe co będzie bardzo kosztowne. O wiele lepiej jest unikać problemów i tankować paliwa wysokiej jakości.