Zużycie końcówki drążka kierowniczego i jej wymiana

Prowadzenie pojazdu w sposób precyzyjny wymaga idealnego spasowania elementów układu kierowniczego. Wszelkiego rodzaju luzy, nawet bardzo drobne, potrafią być wyczuwalne podczas jazdy. Dość częstym powodem nieprawidłowej pracy kierownicy są luzy na końcówkach drążków kierowniczych. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat objawów awarii tych elementów oraz ich wymiany.

Końcówka drążka kierowniczego – co to takiego?

Elementami odpowiedzialnymi za przenoszenie ruchu kierownicy z przekładni na zwrotnicę koła są drążki kierownicze. Nie można ich jednak zamontować na standardowym sworzniu, ponieważ koła osadzone na wahaczach lub kolumnie MacPhersona poruszają się też w płaszczyźnie góra-dół. To właśnie dlatego stosowane są końcówki drążków kierowniczych, które są odpowiedzialne za ruch w wielu różnych płaszczyznach.

Standardowa końcówka drążka posiada krótkie ramię oraz przegub kulowy. Elementy te są ułożone w kształt litery „L”. W przegubie osadzony jest mały trzpień, który powinien poruszać się z wyczuwalnym oporem wstępnym. Wewnątrz przegubu znajduje się osłona z gumy, która chroni przed przedostawaniem się zanieczyszczeń i wody. W przegubie umieszczony jest smar chroniący metalową kulę przed zatarciem.

Objawy i przyczyny zużycia końcówki drążka kierowniczego

Jednym z najpowszechniejszych uszkodzeń końcówki drążka kierowniczego jest zużycie osłony wykonanej z gumy. Nawet bardzo małe nieszczelności sprawiają, że w przegubie gromadzi się wilgoć i różne zanieczyszczenia. Smar traci swoje właściwości, a końcówka wykazuje coraz większy opór w czasie pracy. Czasami problemy pogłębiają się i sprawiają, że powstaje duży luz. Przegub, który pracuje luźno nie zapewnia precyzyjnego prowadzenia.

Uszkodzona końcówka drążka objawia się wyczuwalnym luzem na kierownicy, nerwowym prowadzeniem pojazdu, czy też stukami słyszanymi pod maską. W niektórych przypadkach problemem jest ustawienie zbieżności kół przednich. Innym objawem problemu z końcówkami drążka jest wolniejsza reakcja kół na ruch kierownicą, szczególnie przy dynamicznym skręcaniu.

W przypadku wykrycia uszkodzenia należy wymienić obie końcówki drążka, nawet jeśli tylko jedna wykazuje ślady zużycia.

Kontrola stanu końcówek drążka kierowniczego

Istnieje kilka sposobów oceny stanu końcówek drążka kierowniczego. Najłatwiejszy polega na delikatnych ruchach kierownicą na postoju. Wyczuwając spory luz i zauważając, że koła są nieruchome, można podejrzewać problemy z końcówkami. Można też podnieść przednie koło i poruszać nim na boki. Nie powinny być wyczuwalne żadne luzy ani stuki. Ostatecznym rozwiązaniem jest demontaż końcówki. Nawet najdrobniejsze luzy sprawiają, że części te nadają się do wymiany.

Konsekwencje jazdy z niesprawnymi końcówkami drążka kierowniczego

Silne zużycie końcówek drążka kierowniczego jest bardzo groźne podczas jazdy. Samochód prowadzi się nerwowo i potrzeba dużej czujności podczas jazdy. Auto zachowuje się niepewnie na nierównościach oraz nagle zmienia tor jazdy. W najgorszym przypadku przegub wypina się ze zwrotnicy, a efektem tego jest odczepienie się koła.

Jazda z delikatnie zużytą końcówką jest również złym pomysłem. Słychać bowiem różnego rodzaju stuki i obniżony jest komfort jazdy. Dodatkowo opony zużywają się nierównomiernie co przekłada się na zwiększenie kosztów eksploatacji pojazdu. Nie ma sensu oszczędzać, tym bardziej, że koszt końcówki drążka kierowniczego to zaledwie kilkadziesiąt złotych.

Wymiana końcówek drążka kierowniczego

Samodzielna wymiana końcówek drążków kierowniczych nie jest utrudniona, ponieważ dostęp do nich jest łatwy, a proces wymiany zajmuje nie więcej niż godzinę. Największym problemem jest zapieczenie lub zardzewienie śrub, więc warto używać odrdzewiacza i środka penetrującego.

Na początku należy zdjąć koło. Auto powinno być postawione na specjalnych kobyłkach. Po zaznaczeniu pozycji starej końcówki drążka należy przejść do jej odkręcania. Można też policzyć liczbę obrotów niezbędnych do odkręcenia. Ułatwi to montaż nowego elementu.

Sam proces wymiany polega na poluzowaniu nakrętki kontrującej. Następnie trzeba odkręcić śrubę zwrotnicy i wyjąć przegub. Dobrym pomysłem jest skorzystanie ze ściągacza do przegubów. Kolejna czynność to wykręcenie końcówki z drążka i wkręcenie nowego elementu do zaznaczonego wcześniej momentu i przykręcenie jej do zwrotnicy. Ostatnia czynność to skorzystanie z usługi wyspecjalizowanego warsztatu zajmującego się ustawianiem zbieżności kół.